De bestaande Bospoortbrug

De geschiedenis van de Bospoortbrug is al even oud als deze van het kanaal zelf.  Immers werd bij de aanleg van het oorspronkelijke kanaal, ter hoogte van het bestaande Hotel Les Eleveurs, een brug voorzien die de verbinding vormde tussen de gehuchten op de rechteroever en het stadscentrum op de linkeroever.

In de loop der tijden heeft de Bospoortbrug heel wat gedaantewisselingen gekend.  De brug moest telkenmale het gabarit van het kanaal aangepast werd, volledig vervangen worden door een langere brug.

     

  

De Bospoortbrug in het begin van de negentiende eeuw.

 

  

De Bospoortbrug in de jaren 1930

Op 17 mei 1940 om 4 uur 's nachts begonnen de Britten de bruggen over het kanaal één voor één op te blazen. Ze wilden hiermee de opmars van de Duitsers stoppen. Bij het opblazen van de Bospoortbrug werd echter een overdreven grote lading springstof gebruikt.  Voor het opblazen van een brug in Lembeek hadden de Britten nl. vier pogingen nodig gehad vooraleer de brug instortte. Deze keer wilden ze zeker van hun stuk zijn en snel te werk gaan tegen de oprukkende Duitsers.  De Bospoortbrug werd opgeblazen langs de kant van de stad  waarbij het brugdek in het water viel.  Het landhoofd aan de kant van de sporen bleef intact. 

Duitse soldaten bouwden echter vrij snel een noodbrug in de plaats.  Al snel begon men ook aan de bouw van een definitievere stevigere brug.  Daarbij heeft men het kanaal volledig laten  leeggelopen. Die stevigere brug bestond uit stalen balken en een houten brugdek.  Ze bleef uiteindelijk nog tien jaar in gebruik.  In 1955 werd de brug afgebroken en helemaal herbouwd in beton.  De brug werd daarbij 60 cm hoger gelegd dan de vorige.

Tijdens inspectiewerkzaamheden in 2010 werden stabiliteitsproblemen vastgesteld aan het oude betonnen brugdek.  Daarop werd de brug voor een aantal maanden afgesloten voor het verkeer.  In maart 2011 werd het problematische betonnen brugdek uitgebroken en vervangen door een nieuwe stalen brugdek.  Door de aanwezigheid van de vele nutsleidingen onder de voetpaden van de brug konden deze voetpaden niet op korte termijn afgebroken worden.  Daarom werden de voetpaden onderaan verstevigd.

                                    

Vervanging van de Bospoortbrug

De bestaande Bospoortbrug heeft haar beste tijd gehad en is aan vervanging toe.  De bestaande brug zal helemaal afgebroken worden.  In de plaats komt een nieuwe beweegbare tafelbrug.  Deze nieuwe brug wordt voorbehouden voor de voetganger, de fietser en het openbaar vervoer.  Het auto- en vrachtverkeer wordt afgeleid naar de nieuwe Zuidbrug.

Bijzondere kenmerken van de nieuwe Bospoortbrug:

  • de Bospoortbrug wordt een beweegbare brug met een doorvaarthoogte van 5,45 meter in gesloten toestand en 7,20 meter in open toestand;
  • de brug wordt voorbehouden voor exclusief gebruik door voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer;
  • wanneer de Bospoortbrug omhoog staat hebben voetgangers en fietsers nog altijd de mogelijkheid om het kanaal over te steken;
  • de kanaaloevers onder de brug worden aangepast aan het nieuwe kanaalprofiel;
  • op de rechteroever zal het jaagpad onder de brug doorlopen.

 

Op dit ogenblik wordt het ontwerp van de nieuwe beweegbare brug uitgewerkt.

De bouw van de nieuwe Bospoortbrug zal pas aanvangen na de ingebruikname van de Zuidbrug.